Takumi (Hitoshi Omika) mieszka w lesie niedaleko Tokio, opiekując się swoją córką Haną (Ryô Nishikawa). Spokój lokalnej społeczności zakłóca przyjazd przedstawicieli korporacji, którzy planują przekształcić polanę, na której gromadzą się jelenie. W nowoczesny ośrodek glampingowy dla miastowych, poszukujących luksusowego biwakowania. Opór mieszkańców jest cichy, lecz zdecydowany. Im głębiej w las, tym więcej pojawia się wątpliwości co do tego przedsięwzięcia.
Spis treści
Najnowsze dzieło Hamaguchiego, które zdobyło Wielką Nagrodę Jury na festiwalu filmowym w Wenecji, łączy w sobie elementy zimowej ballady, przejmującego manifestu ekologicznego oraz zaskakującego thrillera. Takumi (Hitoshi Omika) mieszka w lesie niedaleko Tokio i opiekuje się córką Haną (Ryô Nishikawa). Spokojne życie lokalnej społeczności zakłóca pojawienie się przedstawicieli korporacji, którzy planują na polanie odwiedzanej przez jelenie stworzyć nowoczesny ośrodek glampingowy. A ten oferuje miejskim gościom ekskluzywne warunki biwakowania.
Chociaż opór mieszkańców jest spokojny, to jednak zdecydowany. A im głębiej w las, tym więcej rodzi się wątpliwości co do tego przedsięwzięcia. W całym filmie Zła nie ma online oś fabularną stanowi klasyczna opozycja wieś–miasto. Gdzie wyraźnie sympatie kładzione są po stronie wiejskiej, przedstawianej jako zagrożona arkadia. Reżyser komplikuje jednak sprawę przez wprowadzenie postaci „miejskich” – dwójki pracowników korporacji z Tokio.
Początkowo byli łowcami talentów, lecz okoliczności, a także szansa na uzyskanie dotacji pandemicznej, skierowały ich działania w stronę projektu związanego z glampingiem. W pewnej chwili wydaje się, że znamy już styl Hamaguchiego i spodziewamy się kolejnych losów Takumiego i jego córki. Wówczas reżyser niespodziewanie zmienia kierunek narracji, skupiając się na dwojgu Tokijczyków i czyniąc z nich głównych bohaterów drugiej połowy filmu.
Poprzez ujawnienie szczegółów z ich przeszłości, Hamaguchi pozwala widzom zrozumieć motywacje postaci i nawet poczuć do nich sympatię. Ostatecznie, jak sugeruje tytuł całego filmu Zła nie ma, zło samo w sobie nie istnieje – są tylko ludzie, kształtowani przez swoje środowisko, uwikłani w sytuacje i interesy, które ich przerastają. Oglądaj Zła nie ma cały film po polsku na VOD!
Hamaguchi wprowadza w swoim filmie kilka podobnych zwrotów akcji, uniemożliwiając widzom poczucie stabilizacji i ciągle zaskakując, wyrwając ich z odbiorczej strefy komfortu. Reżyser żongluje perspektywami i konwencjami, płynnie przechodząc między dramatem rodzinnym, ekologicznym manifestem a thrillerem z zaginięciem dziecka w tle. W jednej scenie może zastosować różne chwyty formalne, które teoretycznie nie powinny ze sobą współgrać.
Weźmy takie filmowanie spaceru po lesie najpierw za pomocą statycznej kamery, potem delikatnej panoramy. A na koniec za pomocą roztrzęsionej kamery z ręki. Ten konsekwentny brak konsekwencji subtelnie wpływa na naszą percepcję. Tworzy podskórne, stale rosnące napięcie, któremu wtórują odgłosy wystrzałów z broni palnej i fatalistyczna atmosfera globalizacji, która ciąży nad wioską.
Sortowanie według najpopularniejszych