Cały film Niedźwiedzie nie istnieją online to zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu filmowym w Wenecji. Jest to dzieło Jafara Panahi, który umiejętnie balansuje na granicy fikcji i dokumentu, używając humoru i ironii. Film opowiada historię reżysera (w tej roli sam Panahi), który wycofuje się na prowincję, aby stąd kierować projektem, którego zdjęcia realizowane są w pobliskiej Turcji. Uważa, że oddalenie od Teheranu pozwoli mu uniknąć nadzoru władz, jednak jego nadzieje na anonimowość szybko zderzają się z rzeczywistością.
Spis treści
Sytuacja wokół jego politycznie zaangażowanego melodramatu staje się coraz bardziej napięta. Niepokój rozprzestrzenia się także wśród mieszkańców wioski, która gości reżysera. W całym filmie Niedźwiedzie nie istnieją online, na zakurzonych uliczkach małego miasteczka, groza miesza się z absurdem. Tytułowe niedźwiedzie, choć niewidzialne, ale budzące powszechny strach, stają się tłem dla czarnego humoru. Jafar Panahi, który jeszcze niedawno był więźniem reżimu, nakręcił Niedźwiedzie nie istnieją cały film w tajemnicy przed irańskimi władzami.
Porusza trudne tematy z lekkością i brawurą artysty, który, mimo doświadczanej opresji, zachowuje wewnętrzną wolność. Jafar Panahi, reżyser „Niedźwiedzi nie istnieją”, urodził się w 1960 roku w Iranie i jest jednym z najwybitniejszych twórców irańskiej nowej fali. Swoją karierę w branży filmowej rozpoczął, pracując jako asystent Abbasa Kiarostamiego. Jego pierwszym znaczącym sukcesem był „Biały Balonik”, który zdobył Złotą Kamerę na festiwalu w Cannes w 1995 roku.
Następnie przyszło „Lustro”, nagrodzone Złotym Lampartem na festiwalu w Locarno w 1997 roku. A później „Krąg”, który otrzymał Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji w 2000 roku. W marcu 2010 roku Panahi został aresztowany przez służby irańskiego reżimu z powodu swojego politycznego zaangażowania. Ostatecznie zwolniono go, ale nałożono na niego 20-letni zakaz pracy twórczej.
Ironią losu jest to, że Jafar Panahi (wcielający się ponownie w siebie) wydaje się mieć większą swobodę poruszania się w swoim nowym całym filmie Niedźwiedzie nie istnieją niż miał w rzeczywistości przez ostatnie lata. W filmie okazuje się, że wstępne sceny nakręcone w Turcji są częścią filmu, który Panahi reżyseruje na odległość. Prowadzi wideokonferencje z obsadą i ekipą, podczas gdy sam przebywa w małej azerskiej wiosce w Iranie, blisko granicy tureckiej.
Niedźwiedzie nie istnieją cały film, nad którym pracuje, opowiada o irańskiej parze uchodźców, Bakhtiyarze (Bakhtiyar Panjeei) i Zarze (Mina Kavani), którzy od lat są uwięzieni w Turcji i szukają sposobu na emigrację do innego kraju. W ramach typowej dla Panahiego metazabawy, ujawnia się, że ci (fikcyjni) aktorzy grają postacie oparte na własnych doświadczeniach.
Sytuacja bohaterów w całym filmie „Niedźwiedzie nie istnieją” można zinterpretować jako rodzaj projekcji. W jednej z najbardziej ujmujących scen filmu, Panahi pewnego wieczoru udaje się w góry na tajemnicze spotkanie ze swoim asystentem reżysera, Rezą (Reza Heydari), który przywozi twardy dysk z materiałami filmowymi z tureckich zdjęć.
Reza informuje Panahiego, że teren ten kontrolują przemytnicy, a przekroczenie granicy do Turcji wydaje się stosunkowo łatwe. Następnie zabiera Panahiego na odległy szczyt wzgórza, skąd w nocy widać olśniewające światła pobliskiego tureckiego miasta. Reżyser pyta Rezę, gdzie dokładnie znajduje się granica. „Stoisz na niej. Dokładnie tu” – odpowiada mężczyzna, na co zaskoczony Panahi cofa się.
Ten krótki, pełen niepokoju skok z powrotem przez granicę staje się symboliczny dla filmu „No Bears”. Wydaje się, że Panahi nie potrzebowałby dużego wysiłku, aby uciec z Iranu i znaleźć pewnego rodzaju wolność gdzie indziej. Pozostaje pytanie, dlaczego zdecydował się przyjechać do tej odległej wioski, gdzie jego połączenie internetowe jest niestabilne. Cieszymy się, że Niedźwiedzie nie istnieją cały film online jest już dostępny!
Warunki życia są trudne, a jego luksusowy samochód natychmiast wzbudza podejrzenia miejscowych władz. Bo jego celem jest prowadzenie zdalnych zdjęć filmowych w innym kraju. W Teheranie Panahi prawdopodobnie spotkałby się z cieplejszym przyjęciem niż w odległej wiosce. Na pytanie, dlaczego tam się udał, odpowiada, że chce być blisko swojej produkcji.
Dla filmowca, który przez całą karierę dążył do oddania rzeczywistości takiej, jaka jest, pomysł reżyserowania filmu będąc tysiące mil od kamery, może wydawać się niestosowny. Jednak łatwo sobie wyobrazić, że Panahi mógłby fantazjować o ucieczce. Możliwość lotu, nawet jeśli nie ma odwagi jej wykorzystać, może być dla niego sposobem na symboliczne odzyskanie wolności.
Sortowanie według najpopularniejszych