Cały film Filip online rozpoczyna się od porywającego prologu, który od razu chwyta za serce i wciąga widza w jego świat. Bohater, Filip, zostaje przedstawiony w dramatycznych okolicznościach getta, gdzie pełen życiowej energii zabiera swoją ukochaną Sarę do konspiracyjnego kabaretu. Ich celem jest wspólny taniec na scenie i, co najważniejsze, oświadczyny. W trakcie jednego długiego ujęcia widzimy, jak Filip i Sara mijają śmierć czyhającą na ulicach getta, kontrastującą z ich podekscytowaniem i radością.
Spis treści
Już na tym etapie Filip zakłada symboliczną maskę, występując na scenie w za dużych, pożyczonych spodniach i udając z Sarą rewelacyjnych artystów z Paryża. Jednak ich chwilowa sielanka w kabarecie kończy się gwałtownie, kiedy do akcji wkraczają naziści. Filip cudem uchodzi z życiem, ale traci wszystko, co dla niego ważne. Filip cały film wreszcie dostępny do znalezienia na platformach VOD!
Po intensywnym prologu cały film Filip przenosi nas o dwa lata później do Frankfurtu. Główny bohater, ukrywając się pod fałszywą tożsamością Francuza, pracuje w luksusowym hotelu. Z pozoru wydaje się, że ma wszystko, co potrzebne do szczęścia. M.in. swobodę poruszania się po mieście, dostęp do basenu, możliwość picia drogich win, a także romansowanie z kobietami.
Jednak pod tą zewnętrzną fasadą kryje się głęboko straumatyzowany i przerażony młody człowiek. Jest nadmiernie wrażliwy na każdy dźwięk i niespodziewany ruch. Filip prowadzi też swoją osobistą krucjatę: uwodzi Niemki, by później je upokorzyć. Jest to jego sposobem na radzenie sobie z traumatycznymi przeżyciami i uczuciem bezsilności.
Wyświetl ten post na Instagramie
Podejście całego filmu „Filip” do tematu wojny z perspektywy zwykłego chłopaka, który stara się uciec od wojennego konfliktu. Zamiast dzielnie walczyć, jest przekonujące i odświeżające. W kontekście często spotykanej w polskim kinie martyrologii i patosu, ta produkcja wyróżnia się swoją autentycznością. Bohater nie dąży do powrotu do Polski ani nie czuje potrzeby wstępowania na front. Jego głównym celem jest przeżycie za wszelką cenę.
Taka historia stanowi cenny dodatek do polskiej kinematografii wojennej. Często skupia się na rycerskich opowieściach o narodowych bohaterach, a brakuje w niej bardziej osobistych, ludzkich narracji. Największą siłą filmu „Filip” jest rola tytułowego bohatera, grana przez Eryka Kulma Jr.. Jego interpretacja Filipa jest wyjątkowo realistyczna i przekonująca. Mimo że Eryk Kulm Jr jest aktorem młodego pokolenia i ma przed sobą jeszcze wiele możliwości do rozwoju, ta rola z pewnością stanowi jego dotychczasowy szczytowy osiągnięcie.
Aktor z niezwykłą umiejętnością oddaje złożoność swojej postaci, balansując między elegancją kelnera a wyczerpaniem wynikającym z nocnych ćwiczeń. Dodatkowo, jego zdolność do żonglowania zalotnym uśmiechem, kontrastującym z pustką w oczach, dodatkowo podkreśla głębię i skomplikowanie swojej postaci. Podczas oglądania filmu „Filip” nie mogłam pozbyć się uczucia obrzydzenia w momentach, gdy tytułowy bohater upokarzał Niemki. Jego słowa pełne jadu i brutalne puenty były wyjątkowo odrażające.
To sprawiało, że wielokrotnie zastanawiałam się, czy w ogóle polubiłam tę postać. Z drugiej strony, te sceny ukazywały momenty, w których Filip zdejmował swoją maskę. Upokarzając innych, próbował sobie poradzić z własną traumą. Były to dla niego momenty oczyszczenia, choć tylko pozornego. Pomimo że prolog w getcie, przedstawiający pełnego życia Filipa, trwał tylko kilka minut, Eryk Kulm Jr doskonale ukazał przemianę swojej postaci, demonstrując jej głębię i złożoność.
Z biegiem czasu, Filip cały film niestety staje się coraz bardziej banalny i przewidywalny. Nie są w stanie tego zmienić nawet piękne zdjęcia Wojciecha Sobocińskiego ani znakomita gra Eryka Kulma Jr. Wątek miłosny jest tu najmniej przekonujący – okazuje się banalny i nudny. Decyzje podejmowane przez postacie zaczynają być coraz bardziej sztampowe, a film traci ten hipnotyzujący urok, który miał na początku.
Choć nie można powiedzieć, że Filip cały film online ogląda się źle – wręcz przeciwnie, początkowo przyciąga uwagę. Z czasem zaczyna brakować pierwotnego zachwytu, co w skrajnych przypadkach może prowadzić nawet do znudzenia. Eryk Kulm jest tak przekonujący i fascynujący w tytułowej roli dzięki tekstowi źródłowemu, który ożywia postać znacząco różną od typowych mężczyzn przedstawianych w innych dziełach o czasach wojny.
Powieść Leopolda Tyrmanda, wydana w 1961 roku i stosunkowo wiernie przeniesiona na ekran przez Kwiecińskiego, zawiera elementy autobiograficzne. Tyrmand, będąc pisarzem żydowskiego pochodzenia, podczas wojny również pracował w Rzeszy, używając fałszywej francuskiej tożsamości. Jednak książka w dużej mierze pozostaje dziełem fikcyjnym, a tytułowy Filip jest swoistym alter ego autora. Czyli uroczym cwaniakiem, któremu sprzyja niezwykłe szczęście.
Film nie próbuje przekonać widzów, że przedstawiona historia jest autentyczna. Zamiast tego, świadomie eksperymentuje z przerysowaniem znanych motywów. Bawi się moralną dwuznacznością i odważnie eksploruje melodramatyczne i psychologiczne aspekty opowieści. Dystansuje się od tradycyjnych wojennych rekonstrukcji i hagiograficznych przedstawień. Chociaż w pewnym momencie główny bohater, Filip, dokonuje czynu o znaczącym patriotycznym znaczeniu. To wydarzenie wydaje się bardziej przypadkowe niż wynikające z jego troski o okupowaną ojczyznę.
Sortowanie według najpopularniejszych