W 1933 roku Korea jest pod okupacją japońską, która brutalnie stłamsza kraj. Jedyne światło w tej ciemności to aktywnie działający ruch oporu. W odpowiedzi na rosnące zagrożenie, japońskie władze zgromadzają piątkę podejrzanych w odosobnionym hotelu, aby odkryć tożsamość Duch, tajemniczej i wpływowej postaci w szeregach oporu. Rozpoczyna się pełna napięcia gra, w której śmierć wisi na włosku i nikt nie jest tym, za kogo się podaje. A zatem zobacz gdzie obejrzeć cały film Duch online po polsku!
Spis treści
Pytania o tożsamość Ducha i jego realne istnienie stają się kluczowe: czy uda się odkryć, kto nim jest? Czy Duch naprawdę istnieje, czy jest tylko wymysłem? Spiski, zmiany tożsamości i tajne organizacje to motywy często występujące w filmach Lee, które świadczą o jego zamiłowaniu do artystycznej eksploracji tych tematów. Jego filmy z 2015 roku „Uciszone” oraz „Wyznawca” z 2018 roku, będący jednocześnie remakiem niedawnego filmu Johnnie’go To „Kartel”, również obracają się wokół podobnej problematyki.
Duch cały film stanowi adaptację chińskiej powieści Mai Jia i nie jest to pierwsza filmowa interpretacja tej książki. W 2009 roku powstał chiński film „Wiadomość”, również na podstawie dzieła Jia. Lee jednak dostosował fabułę do koreańskich realiów i w pewnym momencie znacząco zmienił przebieg wydarzeń. A to czyni z „Ducha” raczej wariację na temat oryginalnego materiału niż wierną adaptację.
Reżyser prezentuje w ten sposób alternatywną wersję historii, co ma na celu dokonanie na ekranie pewnego rodzaju dziejowej sprawiedliwości. Lee wykazuje nie tylko talent reżyserski, ale również umiejętność tworzenia gwiazdorskiej obsady. Do głównych ról zaangażował Park So-dam, znaną z filmu „Parasite”, oraz Lee Hanee, gwiazdę koreańskich seriali, modelkę i uczestniczkę konkursów piękności. Nie zapomniał również o ciekawej obsadzie drugoplanowej, w której znalazła się Esom, rozpoznawalna z „Mikrosiedliska”.
W małym, lecz wyrazistym epizodzie pojawiła się również Bibi, jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci koreańskiej sceny rozrywkowej. Lee potrafi nie tylko skutecznie prowadzić aktorów, ale także doskonale rozmieszczać postacie na ekranie, pozwalając każdemu z nich zabłysnąć. Co więcej, Duch cały film online imponuje swoją warstwą wizualną. Barokowe i pełne przepychu dekoracje wzmocniły wrażenie rozmachu produkcji.
Miejskie plenery zostały zrekonstruowane w studio, a scenografia nosi cechy teatralności, co jednak nie zakłóca ogólnego wrażenia. Wręcz przeciwnie – dodaje produkcji wyrazistości i podkreśla jej stylizację. Maksymalizm w realizacji filmów przez Lee Hae-younga nie zawsze przynosi zamierzone efekty. Reżyser przykłada taką samą wagę do każdego elementu fabuły. Od rywalizacji między oficerami, przez związek głównej bohaterki z zamachowczynią, aż po motyw głodującego kota.
Wszystkie te wątki są równie intensywne, co czasami prowadzi do fabularnej kakofonii, utrudniającej wyłowienie głównego tonu i motywu przewodniego filmu. Choć środkowa część fabuły charakteryzuje się urokiem i brawurą, robiąc duże wrażenie i zwiększając zaangażowanie widza, Lee nie zawsze potrafi później utrzymać film w ryzach, co może wpływać na spójność całości. Gatunkowy miszmasz w filmie Lee Hae-younga nie tworzy spójnej całości, a szczególnie centralna część filmu może powodować dezorientację widza.
Początkowo Duch cały film wydaje się obiecywać polityczny thriller z elementami kryminału noir i zagadki typu whodunnit. Jednak ostatecznie realizuje zupełnie inne założenia, na które widzowie nie są przygotowani. Osobiście odczułem rozczarowanie, ponieważ początkowa estetyka i wyraźne filmowe nawiązania sugerowały kryminał noir. A to jednak nie zostało konsekwentnie rozwinięte w fabule . Z wyjątkiem jednej z końcowych scen, będącej pomysłową parafrazą ikonicznego zakończenia „Damy z Szanghaju”.
Tytułowy duch, z którym zmaga się Cha Kyung, może być metaforą utraconej miłości, którą widzowie mogą odczuwać podczas seansu „Shanghai Express”. Może symbolizować również pragnienie wyzwolenia spod okupacji i życia na własnych warunkach. Nawet jeśli dziewięćdziesiąt lat później w Korei małżeństwa jednopłciowe nadal nie są legalne, a tożsamości queerowe pozostają tematem tabu.
W rzeczywistości ukazanej przez Lee Hae-younga to właśnie te aspekty posiadają wystarczającą siłę. By przeciwstawić się okupantom i pomścić ofiary, choćby symbolicznie na ekranie. Film opowiada więc alternatywną historię Korei – równie przeszłą, co aktualną.
Sortowanie według najpopularniejszych