Późne lata 80. na polskim Wybrzeżu. Era starych komunistycznych porządków, pełnych szarości i sztywnych reguł, powoli dobiega końca, a nowy ład jeszcze się nie ukształtował. Ela, najmłodsza z dziewięciorga rodzeństwa, wkracza w dorosłość, już świadoma, że żaden z tych światów nie jest dla niej. Znajduje schronienie w trójmiejskiej kontrkulturze. Dryfuje, niesiona przez wiatr swoich marzeń i głód życia, aż do momentu, kiedy musi zmierzyć się z rzeczywistością.
Spis treści
Trudno pisać o całym filmie Imago online Olgi Chajdas, nie odnosząc się do transformacyjnego momentu w historii. Opowieść, oparta na życiu Eli Góry (matki Leny Góry), pozwala reżyserce zgłębić temat Polski w okresie zmian. Filmowa Ela daleka jest od stereotypowego obrazu Matki-Polki; stanowi raczej postać Matki-Polski, zanurzonej w tożsamościowym zamęcie końca lat 80. Jej zagubienie nie jest pełne bojaźliwej niepewności, ale nasączone anarchistyczną energią i podważaniem ustalonych społecznych wzorców.
Ela żyje w otwartym związku, nie unika używek. Na koncercie potrafi przebić się przez tłum na scenę i zaśpiewać do mikrofonu. Jest równocześnie wyzwolona i zniewolona, skomplikowana i magnetyczna. Jest jedną z tych kobiet, która wchodząc do baru, strzela sobie czystą wódkę, przyciągając wzrok wszystkich obecnych mężczyzn, ale to też ta, która złamie ci serce, jeśli pozwolisz jej zbliżyć się zbyt blisko.
Wielka w tym zasługa hipnotyzującej Leny Góry, która psychologiczną niedostępność scenariusza obraca na korzyść swojej postaci. Czyni z niemożności utożsamienia się z nią atutem, a nie wadą. Imago cały film stawia widza raczej w roli bliskiego obserwatora, który bezradnie śledzi emocjonalną złożoność Eli, niż kogoś, kto ma pełny dostęp do jej skomplikowanej psychiki. Scenariuszowa odwaga tej perspektywy przekłada się również na szerszą metaforę, gdy intensywność bohaterki odzwierciedla przestimulowanie epoki transformacji.
To moment niewyczerpanego źródła indywidualnej wolności, ale także natłoku kulturowych wpływów z Zachodu, społecznego liberalizmu, nowych form wyrazu artystycznego i dominacji subkultur buntu – czas często niezrozumiałego, nieskrępowanego szaleństwa własnej ekspresji.
Chociaż Imago cały film online opowiada o konkretnej postaci, brak znajomości jej biografii nie stanowi przeszkody w odbiorze filmu. To samo tyczy się wiedzy o tym, że współautorką scenariusza jest córka głównej bohaterki. Polskiej reżyserce udało się bowiem z odłamków cudzych wspomnień stworzyć opowieść na tyle znajomą i uniwersalną, że nie wymaga dodatkowych wyjaśnień. Jednakże, patrząc na Imago cały film online jako na kapsułę czasu, swoiste rozliczenie z dzieciństwem i artystycznym dziedzictwem, otrzymujemy przede wszystkim portret Leny Góry.
Postać Sary z „Roving Woman”, poszukującej miłości i sensu nie tylko egzystencji. Ale codzienności pod kalifornijskim słońcem, nagle zyskuje nowy wymiar. Chociaż twierdzi, że próbując ubrać postać matki w aktorską kreację, starała się odciąć od duchów przeszłości i osobistych konotacji, trudno nie dostrzec w tej opowieści korzeni jej wolności.
Mieszkająca między Warszawą, Nowym Jorkiem a Los Angeles, jawi się bardziej jak duch. Albo wytwór wyobraźni nieprzystający do czasu i miejsca, niż człowiek z krwi i kości. Nieoczywista, elektryzująca, zadziorna, wydaje się unosić ponad tym, co namacalne – podobnie jak Ela w całym filmie Imago. Bez jej aktorskiego talentu, który uwodzi bez wysiłku każdą przestrzeń i sytuację, ten film nie mógłby istnieć.
Sortowanie według najpopularniejszych